test

Un sistem de andocare proiectat corespunzator asigura operatiuni rapide de incarcare sau descarcare a camioanelor, in conditii de siguranta si cu pierderi energetice minime. Toate componentele unui sistem de andocare au roluri importante, iar alegerea configuratiei optime trebuie sa tina seama de toate condititiile si obiectivele urmarite pe perioada exploatarii.

Usa industriala, rampa de egalizare, burduful de etansare, sistemul de blocare a camionului, semnalizarea trebuie sa lucreze ca un tot unitar si sa poata fi coordonate facil si centralizat.

In acest articol vom aborda alegerea rampei de egalizare ca principala componenta a sistemului de andocare pentru camioane. Alegerea configuratiei acesteia trebuie sa tina cont, de urmatoarele aspecte:
1) DIFERENTA DE NIVEL intre platforma depozitului si platforma exterioara
2) TIPUL DE CAMIOANE sau AUTOUTILITARE care vor fi deservite
3) UTILAJUL DE MANIPULARE a marfii
La acesti trei factori se adauga si altii, cum ar fi cerinta pastrarii LANTULUI FRIGORIFIC pentru industria alimentara.
Toate aceste variabile intra in ecuatia INCLINATIE-COST, urmarindu-se minimizarea ambelor elemente.

SITUATIA IDEALA:
Cu cat inclinatia rampei este mai apropiata de ZERO, cu atat utilajul va putea rula mai rapid si mai sigur, fara cunoscutele socuri de transbordare. Socurile de transbordare deterioreaza utilajele, dar, mai grav, afecteaza starea de sanatate a personalului. Cu cat lungimea rampei este mai mare, cu atat inclinatia este mai mica, insa rampa devine mai scumpa si se diminueaza suprafata utila a depozitului. De aceea in alegerea inaltimii depozitului in faza de proiectare, un factor important il are analiza detaliata a tipului de camioane care vor fi deservite, incercandu-se alinierea cu media inaltimii platformei acestora.

O alta informatie importanta pentru proiectant este lista de echipamente de manipulare a marfii si plaja de inclinatii in care pot lucra. In linii generale, panta maxim admisibila pentru transpaletul manual este de 3%, pentru transpaletul electric 5%, pentru electrostivuitor 10% iar pentru motostivuitor 12%.

Dimensiunea rotilor si garda la sol sunt de asemenea de luat in calcul:

Rampa de egalizare trebuie sa aiba latimea mai mica cu aproximativ 300mm decat latimea utila a spatiului de incarcare a camionului.
Daca se vor deservi si camioane cu oblon hidraulic, se vor alege rampe de egalizare cu sasiu “agatat” pentru a se crea golul necesar dedesubt pentru oblonul hidraulic in pozitia deschisa. Dezavantajul acestei solutii este bineinteles crearea unei punti termice semnificative. Exista mijloace de atenuare a acestui neajuns prin echiparea rampei cu accesorii suplimentare, deci cu o crestere a pretului echipametului.
Merita mentionat ca fundatia rampei “agatate” este mai complicata si deci mai scumpa decat pentru rampa “asezata”.

In cazul in care pierderile termice trebuie minimizate, este de luat in calcul ca usa sectionala sa se inchida in fata rampei si nu pe rampa de egalizare. In acest caz se va alege rampa hidraulica cu trapa telescopica care se poate extinde pana la 600-1000mm prin comparatie cu cei 400-500mm ai unei rampe cu trapa rabatabila (insuficient). Usa sectionala se poate inchide pana la cota inferioara a rampei in cazul rampei “asezate” sau pana la cota strazii in cazul unei rampe “agatate”.

In industria alimentara, pentru pastrarea lantului frigorific, sistemul trebuie configurat tinand cont de aceasta particularitate; burduful standard cu fuste trebuie inlocuit cu cel gonflabil, ale carui perne etanseaza perfect pe camion. Camionul frigorific trebuie sa deschida usile DUPA ce burduful gonflabil este etans pe camion. Daca pardoseala este mai sus decat podeaua camionului, acest lucru este imposibil. Solutia este dotarea depozitului cu rampe “coolchain”.

 

 

 

 

Rampele ergonomice cu sistem paralelogram sunt optiunea corecta pentru o transbordare lina mai ales atunci cand platforma camionului este sub cota de inaltime a depozitului. Se reduce riscul problemelor de sanatate (dureri de spate) ale personalului si se reduce pericolul deteriorarii marfii.

In functie de cerinte, rampele de egalizare pot avea echipari diverse: clape retractabile pentru incarcarea utilitarelor mai inguste, termoizolarea podului, garnituri de etansare, acoperire cu strat aderent de twaron, parcare automata, zincare termica integrala si multe altele.

Alegerea corecta unei rampe de egalizare nu este deci doar o analiza de cost, ci este o analiza interdisciplinara intre beneficiar/utilizator, contructor, proiectant si furnizor.

Pardoseala industriala se spala cu solutii chimice care corodeaza sasiul rampei hidraulice. Zincarea termica a sasiului ar trebui sa fie o cerinta standard pentru a putea beneficia de echipament pe o perioada cat mai mare dar si pentru un aspect ingrijit al instalatiei.

STERTIL este producator de echipamente profesionale de andocare, prezent de 15 de ani pe piata romaneasca prin Gunther Tore srl.
Gama de rampe de egalizare Stertil:
SP – rampe cu sansiu zincat in sistem “asezat” si clapa rabatabila
SF – rampe cu sansiu zincat in sistem “agatat” si clapa rabatabila
XP – rampe cu sansiu zincat in sistem “asezat” si clapa telescopica
XF – rampe cu sansiu zincat in sistem “agatat” si clapa telescopica
PP – rampa “ergonomica”

In articole viitoare vom trata usile sectionale, burduful de etansare, sasul de andocare, sistemul de blocare a camionului si mijloacele de semnalizare.

Tehnica de incarcare